Hangat Beb!: Dimanakah Tuhan

Friday 15 June 2012

Dimanakah Tuhan



Sepasang suami isteri mempunyai 2 orang anak lelaki, berumur 8 dan 10 tahun, yang mana kedua-dua meraka sangat nakal. Mereka sering menimbulkan masalah dan ibu bapa mereka tahu apabila sesuatu berlaku di pekan tersebut, pasti anak meraka terlibat.

Mak mereka mendapat tahu tentang seorang paderi yang sangat hebat dalam mendisiplinkan kanak-kanak, jadi meminta agar paderi tersebut mendisiplinkan anaknya. Paderi itu pun bersetuju, tetapi ingin bertemu dengan kanak-kanak tersebut berasingan. Maka, pagi itu mak kanak-kanak tersebut mengahantar anaknya yang berumur 8 tahun dahulu, manakala yang sulung di waktu petang.

Paderi, seorang yang berbadan sasa dan bersuara lantang, bertanya kepada kanak-kanak tersebut "Dimanakah Tuhan?" dengan tegasnya. Kanak-kanak tersebut terkedu dan mulutnya terngaga namun tidak memberi tindak balas. Paderi itu mengulang pertanyaan itu dengan lebih tegas lagi "Dimanakah Tuhan!!?" Sekali lagi kanak-kanak tersebut tidak menjawab. Maka, paderi tersebut melantangkan suaranya lagi dan lebih mengejutkan tangannya kini di bahu kanak-kanak tersebut dan bertanya "DIMANAKAH TUHAN!?"

Kanak-kanak tersebut menjerit dan melarikan diri dari tempat itu dan meluru masuk kedalam almari biliknya. Maka, abangnya pun pergi kepadanya dan bertanya "Apa yang berlaku?"

Adiknya dalam keadaan sangat takut berkata kepada abangnya "Tuhan telah hilang dan mereka syaki kita yang melakukanya"